Tramvaiul proiectat de Bozankaya pentru Timișoara, premiat pentru inovație la nivel european

0
619

Bozankaya Otomotiv, parte din consorțiul turco-german Bozankaya-Sileo, a câștigat premiul ERCI (European Railway Clusters Initiative) la categoria „Best Large Enterprise” pentru inovația bateriei tramvaiului proiectat pentru Primăria Timișoara.

Juriul celei mai prestigioase instituții în domeniul tehnologiilor sistemului feroviar european a apreciat soluția alternativă vizând economia la costurile de investiție în electrificarea  suspensiei catenare, întreținere și service a infrastructurii clasice.

Prin aplicația bateriei de mare voltaj integrată în sistemul de conducere al tramvaiului este facilitată conducerea autonomă fără utilizarea suspensiei catenare; datorită conceptului de baterie bazat pe interacțiunea chimică litiu-ion, este posibil să conduci 63 de kilometri fără catenară, în condiții de operare normală, a declarat juriul ERCI.

Cu o lungime de 30 de metri și o capacitate maximă de 251 de persoane (48 pe scaune și 203 în picioare), tramvaiul produs de Bozankaya pentru municipiul Timișoara  are o eficiență energetică crescută, fiind cu aproximativ 2.5 tone mai ușor decât vehiculele din aceeași clasă. 

57 de teste, realizate în toată Europa

Ca majoritatea tramvaielor achiziționate în cadrul licitațiilor, vehiculul proiectat și construit pentru Timișoara nu este un produs de serie, ci unul unic, adaptat la cerințele și necesitățile locale de transport public. Acesta respectă toate standardele impuse de Uniunea Europeană, încercările obligatorii fiind efectuate de laboratoare acreditate din Germania, Spania, Cehia.

Conform specificației tehnice avizate de Autoritatea Feroviară Română, au fost efectuate în total 57 de teste, cele mai importante fiind: testele statice și dinamice pentru caroserie, realizate în laboratorul Cetest din Spania; încercările privind performanțele dinamice ale sistemului de tracțiune realizate la Timișoara de experți ai TÜV SÜD Schweiz AG (Elveția); testele de rezistență si de oboseală la cadrul de boghiu efectuate în 2 laboratoare, la IABG și VZU, din Germania, respectiv Cehia.

România are, de asemenea, laboratoare acreditate pentru încercări și măsurători în conformitate cu cerințele acordului MRA-CIPM (Comitetul Internațional de Măsuri și Greutăți). Pentru trasabilitatea metrologică exactă a rezultatelor măsurătorilor, toate procedurile de testare se realizează exclusiv în conformitate cu cerințele standardelor europene în vigoare. Tramvaiul de la Timișoara a trecut cu succes și de încercările specifice desfășurate în țară, prin laboratoarele de încercări ale AFER (Autoritatea Feroviară Română), care au vizat, printre altele, testele de frânare, nivelul de zgomot în funcționare, compatibilitatea electromagnetică și de dinamică. 

Componentele vin de la producători din UE

„Nu doar încercările tramvaielor sunt efectuate de laboratoare acreditate, notificate în Uniunea Europeană sau în cadrul AFER, dar și componentele de importanță critică folosite la construcția tramvaielor de Bozankaya sunt furnizate de producători consacrați din industria feroviară din UE”, a declarat Aytunç Günay, Președintele consiliului de administrație al companiei Bozankaya.

Tramvaiul de la Iași, verificat de experți UE

Și Primăria Iași așteaptă să pună în circulație tramvaie marca Bozankaya, primul vehicul aflându-se în ultimele încercări și verificări in situ, majoritatea încercărilor fiind desfășurate sub supravegherea echipelor de experți din cadrul organismelor notificate din Uniunea Europeană. Bozankaya va livra 16 tramvaie la Iași, în cadrul unor proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile. Între timp, Bozankaya Otomotiv mai așteaptă rezultatele licitațiilor pentru alte 4 orașe din România: Botoșani, Brăila, Galați și Ploiești.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here