Cornel Marțincu, despre tuneluri: Din păcate pentru România, toată experiența și resursele pe care le-am avut le-am irosit

0
1207

Cornel Marțincu, inginer și Director General IPTANA (fostul pilonul principal pentru dezvoltarea infrastructurii de transporturi din Romania), aduce în discuție un subiect delicat pentru rețeaua de transport din România, respectiv tunelurile, o soluție promovată de societatea civilă din considerente ecologice cu costuri imense.

În linii mari, costul pentru un kilometru de tunel  se ridică la 7-13 km de autostradă

Ce ne-a oprit 30 de ani să facem tuneluri? Vă spun simplu – Când ne-am plimbat cu autostrăzi din stânga în dreapta și sectoarele care erau prioritare în loc să le împărțim pe bucățele și să le facem, le-am lăsat deoparte și am făcut tot soiul de mărunțișuri și schimbări de priorități de la un an la altul”, explică Marțincu.

 Tunelul Capra – Balea Lac – Perla Coroanei din România, realizat de IPTANA

Noi avem nevoie de autostrăzi pe principalele rute. Suntem extrem, extrem de întârziați. Presiunea traficului, a opiniei publice este foarte mare. Suntem la o treime față de ce ne-am planificat. Trebuie să ne gândim bine la priorități.

În ce privește tunelurile, la nivel de proiectare, noi astăzi nu putem. Perla Coroanei este pe Transfăgărășan, Tunelul Capra – Bâlea Lac, proiect elaborat de IPTANA. Astăzi, după 50 de ani cel mai mare tunel de pe rețeaua de drumuri din România. Tunelul are o singură galerie în lungime de 885 m și este amplasat la o cotă de peste 2.000 m deasupra nivelului mării”.

Minerii, o variantă nevalorificată la timpul ei

Experiență și forță de muncă am avut. Exista opțiunea cu minerii. Astăzi gradul de mecanizare e foarte mare și nu mai discutăm de munca cu minerii ca acum 50 de ani. Având în vedere că cele mai exacte investigații pentru tuneluri sunt prin realizarea galeriilor de cercetare pe traseul tunelului, acestea puteau fi executate de mineri în atâția ani.

Din păcate, s-a preferat trimiterea lor să taie fier vechi sau s-a mers pe reconversia lor profesională în loc să fie utilizați pentru realizarea de galerii pentru tuneluri rutiere”.

Continuarea aici: https://grupinfrastructura.ro/cornel-martincu-despre-tuneluri-din-pacate-pentru-romania-toata-experienta-si-resursele-pe-care-le-am-avut-le-am-irosit/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here