Podul de la Cernavodă în avangarda Podului de la Brăila. Ce nu cunoaște generația actuală?

0
229

Cea mai importantă construcţie de pod din ţara noastră a fost podul peste Dunăre, de la Cernavodă, realizarea inginerului român Angel Saligny (n.19 aprilie 1854 – m.17 iunie 1925). Acest pod – Carol I – construit în perioada 1890-1895, a reprezentat la vremea respectivă cel mai mare pod metalic cu grinzi cu zăbrele din Europa continentală.

Legătura feroviară dintre Fetești și Cernavodă are o lungime de 21 km. și cuprinde podurile peste Brațul Borcea și peste Dunăre. Începerea lucrărilor de execuție a avut loc la 26 noiembrie 1890 în prezența regelui Carol I.

Colectivul de proiectare și de execuție a fost condus de inginerul Anghel Saligny. Întreaga linie ferată, inclusiv podurile, au fost executate cu cale simplă.

Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri și alte 4 deschideri de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri. Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge.

Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri și un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri !!
Cu rampele de acces, cei 4087,95 metri de poduri formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit în România și al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrală de 190 m era cea mai mare din Europa continentală!!!

Costul total al tronsonului de linie ferată Fetești-Cernavodă, inclusiv liniile de cale ferată și stațiile, a fost de 35 milioane lei aur.

PODUL DE LA BRĂILA

Podul suspendat peste Dunăre va avea o lungime de 1.974 de metri, dintre care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila şi 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. La momentul finalizării, va fi al treilea pod din Europa din punct de vedere al deschiderii centrale şi al lungimii.

Gabaritul pe vertical al podului suspendat va fi de cel puțin 38 metri de la nivelul maxim de inundație al Dunării, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigație fluvială.

Podul de la Cernavodă mult mai avangardist decât Podul de la Brăila

Observăm că la nivel de performanță al momentului în care a fost dat în folosință, Podul de la Cernavodă a fost cu siguranță mult mai avangardist decât Podul de la Brăila.

Continuarea aici: https://grupinfrastructura.ro/podul-de-la-cernavoda-in-avangarda-podul-de-la-braila-ce-nu-cunoaste-generatia-actuala/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here