Pentru proiectul „Noul Romexpo” – NEPI Rockcastle, cel mai mare grup imobiliar din România, susține o variantă mai avantajoasă
- NEPI Rockcastle susține că proiectul de la ROMEXPO poate fi dezvoltat și fără ca românii să facă un cadou de sute de milioane de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari
În calitate de investitor care dezvoltă de 14 ani proiecte pentru România, în valoare de peste 2 miliarde de euro, care au generat zeci de mii de locuri de muncă și sute de milioane de euro ca beneficii concrete pentru bugetele publice, fondul de investiții NEPI Rockcastle face apel la autoritățile române competente să reconsidere legea pentru modificarea și completarea legii Camerelor de comerț din România nr. 335/2007, care ar deposeda românii de un bun extrem de valoros: prin această lege, un teren proprietate a statului, cu valoare de piață de sute de milioane de euro, ar fi oferit gratuit unei entități private, doar pe baza unor promisiuni, fără beneficii certe și fără vreo garanție pentru statul român privind obținerea acestora.
„În primul rând, îmi pasă așa cum cred că îi pasă oricărui român, pentru că terenul este un bun al tuturor românilor. Este ca și cum fiecare cetățean român ar oferi cadou câteva zeci de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari, fără niciun fel de garanții, doar pentru un vis frumos desenat.
În al doilea rând, îmi pasă în calitate de reprezentant al unui investitor privat, interesat ca România să rămână o țară în care se poate construi corect, fără ca unii să primească gratuit de la stat un teren uriaș în una din cele mai bune zone din București” – precizează Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle.
De ce proiectul denumit „Noul Romexpo” ar fi păgubos pentru români:
- Un teren extrem de valoros din inima Bucureștiului ar fi oferit gratuit, deși există investitori interesați să ofere statului un preț corect; din prețul încasat pe teren s-ar putea asigura, de exemplu, construirea a peste 100 de spitale modulare Covid-19 similare celui de la Spitalul Elias [1];
- Nu există garanții reale că proiectul prezentat se va dezvolta conform promisiunilor, după transferul terenului – România și în special București având experiențe anterioare cu proiecte imobiliare gigantice, promise și nerealizate;
- Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) nu oferă niciun fel de garanții si nu are niciun fel de obligații sau răspundere față de statul român în cazul în care beneficiile promise nu s-ar materializa;
- În forma actuală, proiectul prezentat ar atrage un trafic imens, dar nu oferă nicio garanție de dezvoltare a infrastructurii absolut necesare;
- Condițiile asocierii dintre Camera de Comerț și Industrie a României și dezvoltatorul ales printr-un proces netransparent și necompetitiv, desfășurat în spatele ușilor închise, sunt ținute secrete;
- Proiectul încalcă legislația europeană privind ajutorul de stat, cu consecința necesității unei intervenții din partea Comisiei Europene pentru a stopa ajutorul de stat ilegal, dar și cu consecințe negative asupra viitorului investitiilor din România, prin cultivarea privilegiilor pentru unii jucători;
Varianta mai avantajoasă și corectă pentru statul român
În ciuda declarațiilor publice ale Camerei de Comerț și Industrie a României, transferul gratuit al proprietății asupra terenului Romexpo și dezvoltarea acestuia alături de anumiți investitori nu reprezintă singura opțiune de revitalizare urbană și dezvoltare a unui nou proiect la Romexpo.
Statul român, singur (pentru partea de teren neutilizată conform destinației inițiale de târguri și expoziții – adică peste 30 ha), sau în asociere cu CCIR (dacă s-ar oferi spre dezvoltare întregul teren de la Romexpo), poate organiza o licitație internațională, un proces competitiv și transparent de selecție a unuia sau mai multor dezvoltatori, către care fie să cedeze drepturile de dezvoltare imobiliară, fie alături de care să intre într-un parteneriat public-privat pentru dezvoltarea și revitalizarea zonei Romexpo.
O astfel de abordare ar aduce statului român, în plus față de beneficiile deja vehiculate, venituri suplimentare considerabile în calitate de partener în proiect, precum și – de asemenea foarte important – control și garanții cu privire la obținerea acestor beneficii (control și garanții care ar lipsi cu desăvârșire în cazul promulgării legii în forma actuală).
Având în vedere toate cele mai sus exprimate, considerăm că este imperios necesară remedierea tuturor neregulilor semnalate, nu doar de NEPI Rockcastle, ci și de restul mediului de afaceri, cu privire la forma actuală a legii votate de Parlament în 2020. Ne exprimăm încrederea că Președintele României va analiza atent, întrucât legea pentru modificarea și completarea legii Camerelor de comerț din România nr. 335/2007 ar aduce României prejudicii pe care aceasta nu și le poate permite, mai ales în actualul context de criză.
“Compania noastră își reafirmă dorința și capacitatea de a se implica într-un proiect sănătos dezvoltat pe terenul de la Romexpo în condiții de deplină transparență și competitivitate – fie prin cumpărarea la prețul pieței a terenului sau a unei părți din teren, fie prin asocierea cu statul român. Acest proiect poate fi dezvoltat într-o variantă mai bună pentru statul român și România, fără prejudicierea gravă a bugetului de stat și încălcarea legislației europene și naționale” – precizează Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle.
***
Din portofoliul NEPI Rockcastle din România fac parte Mega Mall, Promenada Mall București, Shopping City Sibiu, Promenada Sibiu, Vulcan Value Centre București, Iris Titan Shopping Center București, Shopping City Timișoara, City Park Mall din Constanța, Ploiești Shopping City, Brăila Mall, Shopping City Galați, Shopping City Târgu Jiu, Severin Shopping Center, Shopping City Deva, Shopping City Piatra Neamț, Shopping City Satu Mare, Shopping City Râmnicu Vâlcea, Shopping City Buzău și Shopping City Târgu Mureș.
[1] Investiția în Spitalul Modular Elias ridicat de Dăruiește Viață s-a ridicat la aproximativ 2,2 milioane de euro.